فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله قاچاق کالا

اختصاصی از فی بوو دانلود مقاله قاچاق کالا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

1ـ عوامل مؤثر بر قاچاق کالا
به طور کلی عوامل متعددی بر قاچاق کالا تاثیرگذار می‌باشند. برای مقابله با این پدیده مخرب لازم است عواملی که منجر به ایجاد آن شده‌اند شناسایی و برخورد مناسب با آنها صورت گیرد. در اینجا برخی از مهمترین عواملی که طی سالهای اخیر در گسترش پدیده قاچاق کالا تاثیر داشته‌اند، معرفی می‌شوند.

 

1ـ1ـ پایین بودن ریسک قاچاق کالا
یکی از علل شیوع و گسترش قاچاق در کشور، پایین بودن هزینه ریسک قاچاق کالا می‌باشد. به این معنا که براساس برخی از مطالعات صورت گرفته، احتمال موفقیت قاچاقچیان بین 90 تا 95 درصد است [1].
حال سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه عواملی منجر به پایین آمدن ریسک قاچاق کالا در کشور شده‌اند؟ برخی از عواملی که در پایین بودن ریسک قاچاق کالا دخیل بوده‌اند، عبارتند از:

 

1-1-1- گستردگی مرزهای جغرافیایی اعم از زمینی و دریایی و برخی ناهماهنگی‌ها در کنترل آن؛
مساحت مرزهای ایران 8755 کیلومتر است که از آن میان 2700 کیلومتر آن آبی دریایی و و 2018 کیلومتر رودخانه است. در مرزهای دریایی و خشکی هماهنگی چندانی بین نیروهای انتظامی به عنوان مرزبان با سایر نیروهای مسلح در امر مبارزه با قاچاق کالا وجود ندارد. از طرفی نیروهای مرزبان، به خصوص در نواحی دریایی و رودخانه‌ای از حداقل امکانات برای مواجهه با قاچاق کالا برخوردارند. در نواحی غربی کشور این ناهماهنگی بویژه با عدم حضور نیروهای مرزبانی در برخی از بازارچه‌های مرزی تشدید می‌شود [2].

 

2-1-1- امکان قاچاق از کلیه نواحی مرزی.
قاچاق منحصر به یک ناحیه مرزی کشور نبوده بلکه از کلیه نواحی مرزی قاچاق کالا صورت می‌گیرد. عدم وجود حاکمیت ملی منسجم طی سالهای اخیر در عراق (به ویژه ناحیه کردستان) و افغانستان منجر به قاچاق در واردات و صادرات به و از این نواحی شده است. در مرزهای شمالی قاچاق برخی از کالاهای یارانه‌ای نظیر آرد و نان همچنین چوب و فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد و انواع کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. در مرزهای پاکستان و ترکیه نیز قاچاق صادرات بیشتر در قاچاق فرآوردهای نفتی صورت گرفته، و انواع کالا نظیر پارچه، ظروف و لوازم آرایشی به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند.
کشفیات قاچاق کالا در نواحی مختلف مرزی و مرکزی تاییدکننده این استدلال است که قاچاق از نواحی مختلف مرزی صورت می‌گیرد. میزان آن در نواحی مختلف در جدول شماره 1 و 2 درج شده است.

 

جدول شماره 1
آمار پرونده‌های قاچاق کالا در گمرکات کشور در سال 1378
گمرکات تعداد کل پرونده‌ها ارزش کل پرونده‌ها تعداد پرونده‌های زیر ده میلیون ریال ارزش پرونده‌های زیر ده میلیون ریال
آذربایجان شرقی 1776 30.444.177.343 1715 11.867.168.077
آذربایجان غربی 8885 53.301.492.636 8511 28.108.301.228
اردبیل 381 4.573.059.338 337 2.552.936.787
استان مرکزی 526 4.789.275.189 478 2.722.513.351
اینچه برون 77 171.382.451 77 171.382.451
اصفهان 1480 11.186.859.773 1264 4.269.541.221
بوشهر و فارس 2904 44.348.619.545 2161 15.137.978.185
خراسان 2864 21.085.615.839 2705 12.540.369.968
خوزستان 1000 14.161.573.459 868 3.233.391.624
سیستان و بلوچستان 8917 43.368.004.073 8541 27.855.643.166
شمال 409 29.155.888.854 307 949.130.941
غرب کشور 7368 50.228.407.317 6653 26.615.895.270
کرمان 545 6.057.698.127 447 3.876.965.744
همدان 1135 6.612.786.334 954 3.293.633.929
هرمزگان 5519 225.629.946.568 5182 24.888.150.422
البرز 148 5.435.459.408 101 557.935.942
امانات پستی 27 64.205.826 26 49.205.826
جنوب تهران 1395 22.641.104.783 1115 4.253.468.577
سمنان 180 972.666.530 174 868.629.396
شهریار 20 3.982.446.556 2 6.334.402
شهرکرد 6 109.729.580 4 12.203.615
غرب تهران 22 6.410.536.457 2 4.533.584
قم 29 1.022.291.364 17 83.296.150
کیش 79 1.569.951.290 72 181.421.757
مهرآباد 164 6.654.868.201 87 458.696.599
یزد 155 2.026.416.534 120 964.738.057
جمع کل 46011 596.004.463.375 41922 175.523.466.269
ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر امور حقوقی (منتشر نشده)

 

جدول شماره 2
آمار پرونده‌های قاچاق کالا در گمرکات کشور در سال 1379
گمرکات تعداد کل پرونده‌ها ارزش کل پرونده‌ها تعداد پرونده‌های زیر ده میلیون ریال ارزش پرونده‌های زیر ده میلیون ریال
آذربایجان شرقی 1496 27.563.675.486 1222 7.951.917.799
آذربایجان غربی 7166 60.056.044.694 6506 33.482.252.473
اردبیل 540 7.319.527.828 417 2.746.958.679
استان مرکزی 548 5.672.472.595 489 3.943.792.405
اینچه برون 88 1.354.476.111 76 274.307.388
اصفهان 993 11.768.679.417 754 3.366.295.673
بوشهر و فارس 2940 73.511.920.236 2143 25.557.242.770
خراسان 2900 20.845.011.969 2475 14.482.655.290
خوزستان 1082 24.281.165.254 851 5.855.179.272
سیستان و بلوچستان 9504 51.588.394.143 8961 36.309.860.675
شمال 366 20.599.830.184 259 782.528.106
غرب کشور 6788 67.300.546.274 5678 30.185.645.403
کرمان 679 13.444.653.530 570 2.448.602.212
همدان 2710 24.369.713.122 1966 6.378.792.860
هرمزگان 4286 120.612.793.745 3929 56.492.610.104
البرز 423 11.244.012.326 276 1.585.009.052
امانات پستی 18 4.086.548.175 14 46.059.175
جنوب تهران 2221 38.375.414.021 1741 9.606.577.820
سمنان 127 528.188.098 120 380.457.689
شهریار 417 14.950.780.832 353 2.416.317.347
شهرکرد 38 252.264.199 30 46.050.551
غرب تهران 14 3.678.159.714 4 15.510.525
قم 380 7.010.464.867 285 2.139.060.745
کیش 259 1.975.777.840 243 633.338.733
مهرآباد 103 7.466.365.803 34 162.564.838
یزد 389 6.557.251.699 333 2.367.114.540
جمع کل 46675 626.415.132.162 39999 249.756.975.123
ماخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر امور حقوقی (منتشر نشده)

3-1-1- عدم نظارت دقیق و موثر بر شناورهای نواحی دریایی خلیج فارس و دریای عمان.
همان طوری که در جدول شماره 1 ملاحظه گردید نواحی جنوبی از جمله نواحی قابل توجه برای واردات قاچاق محسوب می گردند. بنابر آمار های منتشره [3] تعداد شناورهای شناسایی شده در این ناحیه عبارتند از:
- بیش از 2300 شناور و لنج صیادی با ظرفیت 100 ـ 10 تن؛
- بیش از 2600 شناور لنج باری با ظرفیت 300 ـ 20 تن؛
- بیش از 6800 قایق صیادی؛
نظارت سازمان بنادر و کشتیرانی عمدتاً بر کشتی های باری، تجاری و مسافری بوده و نظارت چندانی بر لنج ها و قایق های صیادی صورت نمی گیرد. بنابر برآوردهای صورت گرفته، امکان قاچاق حداقل 10 میلیون تن کالا توسط شناورهای مذکور وجود دارد [4].

 

4-1-1- ابهام در تعریف شمول قاچاق کالا
در شرایط فعلی سه قانون مجزا برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد که عبارتنداز
ـ قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29/12/1312 و اصلاحات بعدی؛
این قانون مهمترین و جامع ترین قانون پیش از انقلاب اسلامی در خصوص قاچاق بوده است.
ـ قانون تخلفات و قاچاق امور گمرکی مندرج در قانون امور گمرکی مصوب 30/3/1350؛
در ماده 29 قانون مذکور در یازده بند موارد قاچاق گمرکی ذکر شده‌اند . همچنین در ماده 29 قانون مذکور به یکی از موارد قاچاق کالا اشاره شده است.
ـ قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 12/3/1374 مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
از جمله معضلاتی که در سال‌های اخیر در خصوص مبارزه با قاچاق کالا مطرح بوده عدم تعریف جامع از قاچاق کالا و قوانین کارآمد بوده است همچنین وجود برخی ابهام‌ها و تفسیرهای متفاوت از قوانین مذکور نیز بر این معضلات افزوده است.
در حالی که بر اساس ماده 45 قانون مجازات مرتکبین قاچاق، در هر کجای کشور که کالای قاچاق به دست آید آن را مشمول حکم قوانین قاچاق دانسته، براساس ماده 8 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز، برخی از محاکم مرتکبان قاچاق کالا در خارج از مبادی ورودی و خروجی کشور (مرزها) را تبرئه و کالای مکشوفه را مسترد می نمایند. ضمن آنکه برای برخی از موارد که منجر به قاچاق کالا شده براساس قوانین فوق برخورد چندانی پیش‌بینی نشده است (نظیر خارج نکردن در مهلت مقرر کالاهایی که به صورت ورود موقت وارد کشور شده‌اند).
عدم وجود وحدت رویه در محاکم قضایی منجر به آن گردیده در حالی که برای کشف بسیاری از محموله های قاچاق هزینه‌های قابل ملاحظه ای صرف شده، برای این پرونده‌ها حکم برائت صادر می گردد. در خصوص کالاهای قاچاق سریع‌الفساد که معمولاً قبل از صدور رای فروخته یا معدوم می‌شوند، مشکلات موجود با پرداخت هزینه کالا به متهم ، تشدید می‌شود.
در جدول شماره 3 تعداد پرونده های تشکیل شده برای قاچاق در سال های اخیر درج شده است، همان طوریکه در جدول ملاحظه می‌شود در سال های 1379 و 1380 به ترتیب برای 27 و 35 درصد از پرونده های تشکیل شده حکم برائت صادر گردیده است.
5-1-1- رویکرد مبارزه با قاچاق
با مروری بر پرونده های کشف شده قاچاق کالا ملاحظه می‌گردد که بیشتر این پرونده ها ارزشی کمتر از ده میلیون ریال دارند و قاچاق جزئی تلقی می‌شوند اما همان طوری که بالاترین مقامات دستگاه اجرایی کشور اعتقاد دارند «قاچاق پدیده‌ای سازمان یافته و توسط باندهای پر قدرت و مافیایی صورت می گیرد» [5]، و از طرفی با توجه به حجم قاچاق کالا که دستکم بین 2 تا 4 میلیارد دلار در سال برآورد می شود، نباید تصور کرد که این حجم از قاچاق کالا توسط قایق‌های صیادی، چهارپایان و به شکل انفرادی صورت گیرد. [6]
در جدول شماره 3، پرونده های تشکیل شده برای قاچاق طی سال های اخیر درج شده است که در آن ارزش پرونده ها به تفکیک بالاتر از ده میلیون و کمتر از ده میلیون ملاحظه می‌شود همان‌طوری که در جدول مذکور ملاحظه می‌شود بخش عظیمی از پرونده‌های تشکیل شده برای قاچاق ارزش کمتر از ده میلیون ریال دارند و به این ترتیب هزینه و زمان زیادی از وقت سازمانهای درگیر صرف برخورد با قاچاق جزئی می‌شود.

 

جدول شماره 3 ـ آمار مقایسه ای پرونده های تشکیل شده برای قاچاق گمرکی طی سال‌های 82 - 79
ردیف شرح 1379 1380 1381 1382(1)
1 تعداد پرونده های تشکیل شده 46675 37547 57716 45416
2 ارزش کل پرونده ها (ارقام میلیارد ریال) 5/624 1687 8/1743 5/952
3 تعداد پرونده های کمتر از ده میلیون ریال 39999 29077 47583 39714
4 ارزش پرونده های کمتر از ده میلیون ریال 8/249 49 2/237 5/154
5 سهم پرونده های کمتر از ده میلیون ریال 86% 77% 82% 87%
6 تعدادپرونده های بیش از ده میلیون ریال 6676 8470 10133 5701
7 ارزش پرونده های بیش از ده میلیون ریال
(ارقام میلیارد ریال) 7/374 1638 6/1506 798
8 سهم پرونده های بیش از ده میلیون ریال 14% 23% 18% 13%
9 تعداد پرونده برائت شده 12815 13296 - -
10 ارزش پرونده‌های‌برائت شده(ارقام میلیارد ریال) 6/113 141 - -
11 سهم پرونده های برائت شده 27% 35% - -
(1) هفت ماهه نخست سال 1382
ماخذ:
- سال های 1379 و 1380، دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
- سال 1381، گمرک جمهوری اسلامی ایران .
- سال 1382، سایت اینترنتی گمرک جمهوری اسلامی ایران .

 

6-1-1- عدم هماهنگی با کشورهای همسایه برای مقابله با قاچاق کالا
در حالی که مبداء یا مقصد کالاهای قاچاق عمدتاً کشورهای همسایه می‌باشد اما تاکنون تلاش جدی برای جلب همکاری این کشورها به منظور مقابله با قاچاق کالا صورت نگرفته است برای مثال در برخی از گزارش‌ها اشاره شده که در دبی بر روی شیشه برخی از مغازه‌ها عبارتی به این مضمون نصب شده که کالای خریداری شده را در هرنقطه ایران به طور تضمینی تحویل می‌دهند، این امر اهمیت هماهنگی با مسئولین کشورهای همسایه را در مبارزه با قاچاق مشخص می‌نماید. [7]

 

7-1-1- عدم کنترل و نظارت دقیق بر کالاهایی که به صورت موقت، ترانزیتی و عناوین مشابه وارد کشور شده‌اند؛
امروز بخشی از قاچاق در واردات از طریق واردات کالاهایی صورت می گیرد که به صورت موقت وارد کشور گردیده‌‌اند. تعویض کالای ترانزیتی و خارج نشدن کالای ترانزیتی از دیگر شیوه های قاچاق در واردات محسوب می‌شوند.

 

8-1-1- سلامت عمل نیروهای درگیر در مقابله با قاچاق کالا؛
به طور کلی یکی از عوامل موثر در کاهش ریسک قاچاق کالا سلامت عمل نیروهای درگیر در مقابله با قاچاق کالا تلقی می‌شود. در صورتیکه افرادی در سازمان های دخیل در واردات بخواهند با اخذ رشوه و رانت جویی شرایط واردات قاچاق را فراهم نمایند، این امر می تواند به کاهش ریسک قاچاق کالا در کشور منجر شود.

 

9-1-1- سایر عوامل
نوع کالا، واردات از مناطق آزاد، بازارچه‌های مرزی، واردات موقت و برخی قوانین خاص که اجازه ورود از مناطق خاص یا به روش خاصی را می‌دهند امکان مبارزه با قاچاق را در داخل کشور کاهش می‌دهد. به طوری که باعبور کالا از مرز تشخیص قاچاق و غیرقاچاق مشکل می‌شود.

 

2-1- گران و پیچیده بودن واردات رسمی
از جمله عوامل مهم در گسترش قاچاق، هزینه های بالای حقوق ورودی و همچنین پیچیدگی و گستردگی فرایند واردات رسمی می‌باشد.

 

1-2-1- پیچیدگی و طولانی بودن فرایند واردات رسمی
یکی از علل گسترش قاچاق در کشور، پیچیدگی و طولانی بودند روند اداری واردات رسمی است این امر سبب گردیده برخی از وارد کنندگان برای تسریع در واردات، اقدام به واردات قاچاق نمایند و در واقع به نظر می‌رسد این گروه برای فرار از پرداخت مالیات بر واردات اقدام به واردات قاچاق ننموده، بلکه طولانی بودن فرآیند واردات براین تصمیم تاثیرگذار بوده است.
مراحلی که تا سال 1380 برای واردات کالا طی می‌گردید، به شرح نمودار (1) می‌باشد. [8] البته در سال های 1381 و سال جاری مرحله اول قسمت ب (اخذ مجوزها) برای بسیاری از کالاها حذف شده اما سایر مراحل همچنان به قوت خود باقی است.

نمودار (1) : مراحل قانونی واردات کالا
الف) مراحل لازم برای اخذ کارت بازرگانی و کد اقتصادی (البته این امر یکبار انجام می‌شود، لیکن برای کسی که فاقد کارت بازرگانی و کد اقتصادی است و می‌خواهد مبادرت به واردات نماید. باید طی شود)
هر شخص حقیقی و یا حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی و کد اقتصادی باید مراحل زیر را طی کند:

 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   40 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله قاچاق کالا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.