فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله نظام تأمین مالی در توسعه صادرات و تجارت بین‌المللی در مناطق آزاد تجاری

اختصاصی از فی بوو دانلود مقاله نظام تأمین مالی در توسعه صادرات و تجارت بین‌المللی در مناطق آزاد تجاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  14  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید

 

 چکیده:
در مورد تامین مالی و توسعه صادرات و تجارت بین المللی در مناطق آزاد باید اذعان نمود که هیچ کشوری جزیره ای نیست که فی نفسه کامل باشد. بلکه هر کشوری تکه ای است از قاره ای و جزئی است از کل. همانطوریکه هر موجود زنده ای برای ادامه حیات خود ناگزیر است خود را با عوامل محیطی سازگار نماید یکی از اهداف اصلی تشکیل مناطق آزاد تجاری و مبادلات برون مرزی یا بعبارتی تجاری بین المللی است که همراه با ارتباط یک منطقه آزاد با منطقه آزاد دیگر صورت می گیرد. در تامین منابع مالی مناطق آزاد بانکها و موسسات اعتبار دهنده داخلی همچنین بانکهای و موسسات مالی خارجی نقش ارزنده ای ایفا می نمایند. در ارتباط با فعالیت این نهادهای کشوری و بین المللی که عامل اساسی تاثیر گذار می باشند. یکی عوامل مستقیم عملکردی هر منطقه، دیگری عواملی غیر مستقیم عملکردی آن منطقه اعم از مقررات رو بنائی و زیر بنائی و مسائل توسعه کشور می باشد. در این نوشته سعی گردیده است برای حل چالشها و مشکلات این مناطق راه حلها و پیشنهاداتی ارائه گردد. تا چه قبول شود و چه در نظر آید.
واژه های کلیدی:
مناطق آزاد تجاری – سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – ارگانهای تامین کننده مالی مناطق آزاد تجاری – عوامل عملکردی مستقیم و غیر مستقیم مناطق آزاد تجاری
مقدمه :
تغییر تحول در عرصه ‌های مختلف اجتماعی- اقتصادی- سیاسی، فرهنگی.....
در عصر حاضر اجتناب ناپذیر است و این تغیر و تحول به نوبه خود از پیشرفتهائی که بطور روزمره در علوم و تکنولوژی‌های مختلف در سطح جهانی رخ می‌دهد نشأت میگیرد. از این گذشته نیازمندیهای بشر نیز مزید بر علت است. تا براساس شرایط موجود اجتماعی تغیر تحولاتی نیز در عرصه زندگی او پدید آید. از آنجائی که جهان پیچیده امروزی به دنبال تغیر تحولات فرصتها وتهدید‌هایی گسترده‌ای نیز ایجاد میشود و لذا سازمانها و شرکتها به روش‌ها، راه حل‌ها و طرز نگرش‌های تازه برای برخورد صحیح و اصولی با این تهدید‌ها و فرصتها نیاز دارند. بطوریکه بتوانند فرصت‌ها را غنیمت شمرده و به مقابله با تهدیدها بپردازند
برای مقابله با تهدیدهای جهانی به مولدین جامعه که کار- سرمایه- زمین می‌باشند باید توجه بیشتر می‌نمود. هر قدر عوامل تولید در جهان تکامل بیشتری پیدا می‌نمایند مکانیزم عمل آنان پیچیده‌تر میگردد از این رو برای شناخت روابط جهانی بایستی فرآیند عوامل تولید را بصورت جهانی شناخت زیرا از طریق این فرآیند می‌توان به صدور کار- سرمایه- زمین از رشته به رشته دیگر و از منطقه‌ای به منطقه دیگر پی برد و بالاخره به راز روابط این کشورها در جهان و ادامه تغییر آن را بصورت‌های مختلف آگاهی پیدا کرد. پایداری در دهکده جهانی و حفظ استقلال و تامین منافع ملّی مستلزم شناخت دقیق و علمی از قابلیت‌ها و انطباق پتانسیل و توانائیهای محلی با مقررات و مسائل اقتصاد و بین الملل است و صحنه اقتصاد بین المللی جهان یک مجموعه به هم پیوسته است و آگاهی فزاینده در جهت اتکاء به یکدیگر توسعه و بهبود همکاری جهان بر مبنای تأمین منافع متقابل و شکل دادن به یک اجتماع نوین که رفاه را برای همه در اقتصاد جهان تضمین کند یک ضرورت است.
در جهان امروز کشوری وجود ندارد که اقتصاد آن با اقتصاد سایر کشورها مرتبط نباشد زیرا وضع صنایع بازرگانی، تکنولوژی، سطح درآمد و سطح زندگی افراد یک ملت از طریق شبکه پیچیده‌ای از مبادلات کالا و خدمات و روابط مالی و پولی با اقتصاد و بین المللی پیوسته است. در این نوشته سعی گردیده است با آگاهی کافی و اعمال اصول و سیستم‌های مناسب مبادلات بین المللی کالا وخدمات برای پیشرفت اقتصاد ملی توضیح داده شود.
1- منطقه آزاد تجاری چیست؟(F.T.Z)
بنابه تعاریف بین المللی منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره‌گیری از مزایانی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی عدم وجود تشریفات زاید ارزی اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و وادرات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فن آوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌‌نماید. مناطق آزاد که به منطقه آزاد پردازش صادرات معروف است به ناحیه صنعتی ویژه‌ای در خارج از مرکز گمرکی که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند گفته شود. فلسفه این اصطلاح را میتوان در تغییر استراتژی واردات به استراتژی توسعه صادرات دانست همچنین مناطق ویژه تجاری صنعتی را میتوان بصورت زیر تعریف نمود «محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد میشود را منطقه ویژه تجاری- صنعتی می‌نامند.
2- شرحی از اهداف تشکیل مناطق آزاد در کشور
به طور کلی اهداف و فلسفه شکل گیری مناطق ویژه در جهان را به صورت زیر بیان می‌کنند:
- جذب سرمایه‌های خارجی
- ایجاد فرصت های شغلی جدید
- کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات
- دست یابی به فناوری پیشرفته
- جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم
- محدودیت زدائی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه را دارند
از سوی دیگر ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 31/6/1372، اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند: «سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی».
3- تسهیلات قانونی کلیه مناطق آزاد ایران چیست؟
مناطق آزاد تجاری جهت توسعه کشور و مسائل رفاهی آن ایجاد گردیده است. برای این منظور قوانین و مقررات گسترده‌ای بایستی وضع گردد اهم مواردی که بتواند منظور ما را شفاف‌تر نماید
عبارتند از:
- معافیت مالیاتی 15 ساله برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی
- اسکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید «ویزا»
- کار آئی سرعت و خدمات کامل بانک‌های دولتی خصوصی و شرکتهای بیمه
- عدم محدودیت انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها
- 100 % مالکیت خارجی
- آزادی کامل ورود و خروج سرمایه
- ثبت ساده و آسان شرکتها مؤسسات صنعتی فرهنگی و مالکیت معنوی
- امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات اداری
- مقررات آسان برای ورود قانونی کلیه کالاها طبق جدول عوارض گمرک
4- نقش بانکهای داخلی- و مؤسسات مالی- نهادهای بین‌المللی در تأمین مالی مناطق آزاد تجاری
هرج و مرج پولی و مالی جهانی در دوران جنگ جهانی دوم این عقیده را در میان اغلب کارشناسان اقتصادی اغلب کشورها ایجاد کرد که دنیای بعد از جنگ به ثبات در زمینه روابط پولی و مالی بین‌المللی نیاز مبرمی می‌دارد. بهمین دلیل متخصصان پولی و مالی دنیا تشکیل سازمانها بانکها و نهادهای مالی را با میدان وسیع فعالیت که قادر باشند برای نظام پولی و مالی دنیا استقرار بخشند. پیشنهاد کردند. ارگانهای ذیربط یکی پس از دیگری نسبت به نیاز جامعه و عملکرد خود تأسیس شدند.
در جهت نظام تأمین مالی و توسعه صادرات و تجارت بین‌المللی همچنین مسائل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری در مباحث قبل مختصری اشاره نمودیم حال این سئوال مطرح میگردد که در این مناطق تأمین مالی چه شکلی صورت می‌گیرد. مناطق آزاد تجاری که جزئی از کشور محسوب میگردند. تأمین منابع مالی این مناطق نیز تابع نیز تابع قوانین و مقررات کشوری است ولی لازم بذکرات که روشهای تأمین مالی در این مناطق را مختصر آنالیز نمائیم. راههای تأمین مالی در این مناطق از طریق تزریق پول توسط نظام بانکداری کشور در راستای توسعه و اجرای پروژه‌های اساس و کوتاه مدت همچنین تولید پول از طریق صادرات و واردات و یا بعبارتی تجارت بین‌المللی صورت میگیرد.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  14  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله نظام تأمین مالی در توسعه صادرات و تجارت بین‌المللی در مناطق آزاد تجاری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.