چکیده : جهانی شدن تجارت و اقتصاد، نقش مشتریان را در سازمان ها تغییر داده است. به طوری که در شرایط کنونی، مشتری فقط یک
مصرف کننده نیست بلکه می تواند در مراحل تولیدی محصول، ارائه خدمات، رویه های انجام امور و فرآیندها مشارکت کرده و در خلق ارزش و
توسعه ی دانش همراه و همگام اعضای سازمان باشد. بنابراین مدیریت مؤثر و کارآمد رابطه با مشتری و خلق و ارائه ارزش به او از مهمترین
مباحث مورد علاقه و توجه محققان و مدیران سازمان ها محسوب می شود. در مقاله حاضر تعاریف و مدل های موجود در زمینه ارزش از دیدگاه
مشتری مطرح و موارد کاربرد برخی از آن ها تشریح شده است.
چاپ شده در کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار
مقاله با عنوان رویکردهای نوین سنجش ارزش مشتری در پژوهش های مدیریت