خلاصه مقاله:
یک ماده ویسکوالاستیسیته هم دارای خاصیت الاستیسیته یک ماده جامد و هم رفتار ویسکوز یک ماده حالت مایع را دارا می باشد رفتار ویسکوز مواد ویسکوالاستیسیته به زمان بستگی دارد به قسمی که در زمان های طولانی اکثر مواد خاصیت روانی و جاری شدن پیدا می کنند آسفالت گرم نیز به نوبه خود جزء مواد ویسکوالاستیسیته بشمار رفته که رفتارش به زمان و سرعت بارگذاری بستگی دارد لذا مطلب اخیر را چنین می توان تعبیر کرد که مواد ویسکوالاستیسیته نظیر قیر تحت بارگذاری طولانی و سنگین و با سرعت کم و تحت شرایط گرم همنند یک ماده ویسکوز عمل می کند همچنین قیر با بارگذاری های سریع و تحت دماهای پایین شبیه یک ماده جامد الاستیک رفتار می کند بقسمی که تحت بارهای وارده بیش از تاب و توان و مقاومت قیر و دماهای پایین آماده الاستیک قیر ممکن است ترک برداشته و مانند یک ماده شکننده عمل نماید لذا با توجه به مطالب فوق مقاله حاضر اثر تغییرات دما و زمان بر خاصیت ویسکوزیته قیر و تاثیر اصلاح کننده ها نظیر SBS بر مدول ارتجاعی قیر و چگونتگی افزایش تنش متحمله قیر و بتن اسفالتی را مورد بحث قرار می دهد برای حصول نتیجه در این مقاله سعی شده است با نادیده انگاشتن تعمیرات کرنش در واحد زمان و با استعانت از قانون هوک و با توجه به نتایج آزمایشاتی برای نمونه قیر در دماهای مختلف و تعریف مدول الاستیسیته E به صورت تابعی از متغیر مستقل دما به شکل E(t) برای دو حالت مختلف شامل حالت عادی قیر و استفاده از SBS به عنوان اصلاح کننده و نهایتا چگونگی افزایش تنش متحمله قیر و بتن اسفالتی بروش محاسبات ریاضی مدنظر می باشد مقاله حاضر در این زمینه تهیه و تنظیم شده است
کلمات کلیدی:
مدول الاستیسیته تنش و کرنش ، معادلات دیفرانسیل ، اصلاح کننده پلیمری SBS ، تغییرات دماوزمان
رفتار مواد ویسکوالاستیسیته و تاثیر مواد اصلاح کننده ها